بازدید 14351

در مورد سی اف دی یا قرارداد مابه‌التقاوت چه می دانید؟

 سی اف دی یا قرارداد ما به التفاوت  Contract For Difference  یک ابزار مهم مالی است که امکان سودآوری از نوسانات قیمت دارایی پایه را به معامله گران می‌دهد.
کد خبر: ۹۷۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ 21 April 2020

در مورد سی اف دی یا قرارداد ما به التقاوت چه می دانید؟

به گزارش «تابناک»، قرارداد مابه التفاوت مانند کپی از دارایی پایه است که هدف اصلی این نوع قرارداد، بهره گیری از نوسانات قیمت دارایی پایه بدون نیاز به تحویل واقعی کالا است.  هدف دیگر از معاملات سی اف دی، تأمین نیاز مشتریانی است که سپرده اندکی دارند، ولی می‌خواهند در بازار‌ها فعالیت کنند.

 این معاملات بر اساس مارجین معامله می‌شوند یعنی لازم نیست که معامله گر مبلغ کامل قرارداد داشته باشد.

جالب است بدانید، سی اف دی، بازار بورس ندارد و در جای خاصی متمرکز نیست. این بازار خارج از بورس کار می‌کند.

معامله گر سی اف دی، جزو سهامداران شرکت تلقی نمی‌شود

همچنین سی اف دی‌ها جزو ابزار مشتقه محسوب می‌شوند. یعنی سرمایه گذار در دارایی پایه (مثل سهام) سرمایه گذاری نمی‌کند، بلکه تنها برتفاوت قیمت آن تمرکز دارد. به طور مثال اگر معامله گری، سی اف دی سهام شرکت خاصی را خریداری کند، جزو سهامداران آن شرکت تلقی نمی‌شود، اما از نوسانات قیمتی سهام شرکت برخوردار می‌شود.

سی اف دی ابزار مالی فرعی، بر پایه قرارداد‌های فیوچرز است.  قرارداد مابه التفاوت یا همان سی اف دی ابزار مشتقه است و ارزش خود را از دارایی پایه می‌گیرد. دارایی پایه می‌تواند به شکل سهام، اوراق قرضه، ارز و ... باشد. برای اشخاصی که مایلند در بازار دارایی‌های پایه کار کنند، اما امکان آن را ندارند (مثلا به علت کمبود سرمایه)، سی اف دی، بهترین ابزار شرکت در بازار است؛ زیرا نتایج مالی معاملات با سی اف دی شبیه نتایج مالی کار در بازار دارایی پایه است.

سی اف دی یکی از بهترین ابزار مالی برای پوشش ریسک سبد‌های دارایی است

همچنین سی اف دی یکی از بهترین ابزار مالی برای پوشش ریسک سبد‌های دارایی است. علاوه بر این، معامله گران می‌توانند به کمک این قرارداد در شاخص‌هایی که مجموعه‌ای از سهام شرکت هاست سرمایه گذاری کنند. در این میان، اهرم یا Leverage به معامله گران سی اف دی کمک می‌کند تا با سرمایه‌ای کم بتوانند سبدی از سهام یا کالا را تشکیل دهند.

برخی معاملات سی اف دی، مانند نفت محدودیت زمانی دارند. نماد سی اف دی نفت نشانگر این محدودیت زمانی است و سرمایه گذار تا روز انقضای قرارداد فرصت دارد تا اقدام به بستن معامله خود کند، در غیر این صورت کارگزار بدون اطلاع قبلی اقدام به بستن معاملات خواهد کرد.

در واقع با فرارسیدن زمان تحویل قرارداد‌های آتی پایه، نماد CFD مربوط به آن بسته می‌شود و هر معامله‌ای که در آن نماد باز باشد به طور خودکار بسته می‌شود و کارگزاری‌ها نماد‌های جدید را اعلام می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی